Refund policy

Tack för att du handlar av oss! Här samlar vi information om returer och återköp. Har du frågor som du inte får svar på nedan, hör av dig till vår kundtjänst så hjälper vi dig!   


1. Hur många dagars öppet köp är det?

Du har alltid 14 dagars öppet köp på våra fysiska produkter såsom böcker, affischer, figurer med mera. Har du köpt en digital produkt såsom e-bok, ljudbok, sagostund eller digital utbildning kan du tyvärr inte lämna tillbaka den, de anses levererade och konsumerade i samma stund som du som kund har fått filen eller inlogget. 

Har du tecknat en prenumeration för OLIKA bokklubb, läs mer här! 

2. Jag vill returnera en produkt, hur gör jag?

Produkten måste returneras i säljbart skick. Alla returnerade varor skickas tillbaka tillsammans med ordernummer och kontaktuppgifter till vårt lager. Oidentifierade produkter som returneras kan nekas återbetalning, vi har inte möjlighet att återbetala ej mottagna returer. Returer som är skadade, smutsiga eller slitna kan vi tyvärr inte godta och inte heller återbetala.  

Gör de här 3 stegen om du vill returnera: 

1. Kolla att produkten är i fint skick: vi kan bara ta emot och återbetala produkter som är i fint och säljbart skick.

2. Kontakta osspå info@olika.nu och berätta vad du vill returnera, och gärna varför  (vi vill bli bättre och förstå vad det är som har gått fel). När förfrågan är godkänd får du en retursedel på mejl som du kan skriva ut, och därefter lämna in paketet på närmaste DHL.ombud. 

3. Packa returen på samma sätt som den kom så att den inte skadas vid frakten. Vi kan endast återbetala en produkt som är i fint skick när den kommer fram till oss igen.

Du får dina pengar åter så snart returen har registrerats och blivit godkänd. Det är du som kund som står för returfrakten om 69 kr och det dras av från återbetalningsbeloppet. 

Köp av presentkort eller köp av digitala produkter såsom e-bok, ljudbok, sagostund eller digital utbildning omfattas inte av ångerrätten. De går därmed inte att lämna tillbaka utan anses levererade och konsumerade i samma stund som du som kund har fått filen eller inlogget. 


3. Blir det en retur om jag låter bli att hämta ut paketet? 

Nej, ett paket som inte hämtas ut ses inte som en retur. För att kunna göra en retur behöver du först hämta ut det och sen skicka tillbaka det. För paket som inte hämtas ut utan skickas åter till oss behöver vi ta ut en kostnad om 200 kr för att täcka administration, frakt och distributionskostnader. Har du köpt för ett lägre belopp så får du extra faktura från oss, och har du handlat för mer så drar vi kostnaden från det högre beloppet. 


4. Kan jag byta en produkt mot en annan? 

Det kan du alltid göra men du behöver först skicka åter den produkten som du inte vill ha, börja med att fylla i formuläret. Därefter får du lägga en order på en ny produkt, vi kan inte byta produkt åt dig då du behöver godkänna beställningen. 


5. Hur reklamerar jag en felaktig produkt? 

Om du upptäcker ett produktionsfel kan varorna reklameras mot giltigt kvitto eller betalningsunderlag. Produkt som skadats till följd av slitage anses inte vara felaktig. Om möjligt erbjuder vi att reparera defekta produkter. Om det inte går att reparera eller produkten inte längre är tillgänglig har du rätt till full återbetalning inklusive frakt- och returkostnader. Vid godkända reklamationer står OLIKA för alla extra kostnader. Kontakta kundtjänst vid reklamation. Där får du mer instruktioner om hur du skickar varan åter.