OLIKAs checklista: så bygger du en inkluderande bokhylla

Vill du att din bokhylla ska spegla samhället så som det verkligen ser ut? Med OLIKAs checklista för representation i barnböcker kan du enkelt se hur väl dina böcker visar mångfald, olika kroppar, familjer, kön, kulturer och sätt att leva. Skapa en inkluderande bokhylla för alla barn – hemma, i förskolan, skolan eller på biblioteket.

Vem kan använda OLIKAs checklista?

Checklistan passar alla som vill arbeta med representation i barnlitteratur: föräldrar, pedagoger, bibliotekarier och skolpersonal. Den hjälper dig att upptäcka vad som finns – och vad som saknas om du vill bygga en jämlik och normkreativ bokhylla. Checklistan handlar främst om representation: vilka personer, familjer, hudfärger och pronomen finns i böckerna? Det räcker inte för att skapa en jämställd värld – men det är en bra början.

Ladda ner checklistan som PDF här och skriv ut den i ett snyggt format. Läs vidare för att förstå hur vi har valt ut de olika områdena och hur du kan använda dem i praktiken.🌈

Steg 1: Analysera nuläget

Innan du förändrar, se över hur bokhyllan ser ut idag. Vilka barn, familjer, etniciteter, funktionsvariationer och könsuttryck finns representerade? Vem för handlingen framåt i berättelserna?

OLIKA:s checklista innehåller sju områden – men du kan alltid lägga till egna.

1. Kön och pronomen

Börja med att titta på kön och pronomen – både i huvudroller och biroller. Det är fortfarande vanligast att huvudpersonen är han, men det förändras! Hos OLIKA arbetar vi aktivt för att visa fler perspektiv och skapa jämställda och representativa barnböcker.

Ofta är det huvudrollen som driver handlingen framåt, men birollerna spelar också stor roll för helhetsbilden. Om du ska börja någonstans, börja med att analysera huvudpersonerna.

Frågor att ställa när du analyserar bokhyllan:

  • Hur många böcker har hon som huvudperson?

  • Hur många böcker har hon som biroll?

  • Hur många böcker har hen som huvudperson?

  • Hur många böcker har hen som biroll?

  • Hur många böcker har han som huvudperson?

  • Hur många böcker har han som biroll?

  • Finns ej könade karaktärer som huvudpersoner?

  • Finns ej könade karaktärer i biroller?

📚Tips: Vill du se exempel? Klicka på filtret “Huvudperson” i OLIKAs webbshop för att upptäcka vilka pronomen våra huvudpersoner använder.


2. Könsidentitet och uttryck

När du har tittat på kön och pronomen – gå vidare till könsidentitet och könsuttryck. Vilka karaktärer i böckerna uppfattas som cis och vilka som trans? Och hur visas könsuttryck. genom kläder, röst, rörelsemönster eller kroppsspråk?

Barnlitteraturen formar hur barn ser på sig själva och andra. Genom att synliggöra olika sätt att uttrycka kön hjälper vi till att bygga en mer inkluderande och normkreativ bokhylla.

Frågor att ställa när du analyserar bokhyllan:

  • Finns cispersoner representerade?

  • Finns transpersoner representerade?

  • Finns personer med klänning eller kjol?

  • Finns personer med örhängen eller andra smycken?

  • Finns personer med stort kroppsspråk?

  • Finns personer med mörk röst?

📚Tips: Fundera också på vilka uttryck som får ta plats och vilka som saknas. Att bredda representationen i könsidentitet och uttryck ger barn fler möjligheter att känna igen sig  och att vara sig själva.

3. Hudfärg 

De flesta huvudpersoner i barnböcker har ljus eller beige hudfärg. Men världen är mycket mer varierad än så. För att alla barn ska kunna spegla sig och känna tillhörighet behöver barnlitteraturen visa mångfald i hudfärg och ursprung.

Vi på OLIKA har valt att sortera våra böcker efter fyra olika nyanser: mörkt brun, brun, mörkt beige och beige. Det finns förstås plats för ännu fler nyanser – men det här är en början mot mer representation i barnböcker.

Frågor att ställa när du analyserar bokhyllan:

  • Finns böcker med huvudperson med mörk hudfärg?

  • Finns böcker med biroll med mörk hudfärg?

  • Finns böcker med huvudperson med ljus hudfärg?

  • Finns böcker med biroll med ljus hudfärg?

📚Tips: Här kan du enkelt se vilka hudfärger som huvudpersonerna i våra böcker har  klicka på filtret “Hudfärg” i OLIKAs webbshop.

4. Familj

Familjer ser olika ut – och barn behöver se det i böckerna. En familj kan bestå av två mammor, två pappor, ensamstående föräldrar, adoptiv- eller bonusfamiljer. Just för att familjen är så central för små barn är det viktigt att den syns och varierar i barnlitteraturen.

Frågor att ställa när du analyserar bokhyllan:

Hur många böcker har:

  • Familj med två mammor / två pappor

  • Familj med en mamma / en pappa

  • Familj med en mamma och en pappa

  • Familj med tre föräldrar eller fler

  • Familj med adopterade barn

  • Familj med familjehem/jourhem

  • Familj med bonusföräldrar

📚Tips: Här kan du enkelt se olika familjer som finns med i våra böcker – klicka på filtret “Familj” i OLIKAs webbshop.

Vi arbetar också mycket med böcker där bara barnen finns med, så att barnen själva kan fylla i fantasin kring hur familjen ser ut. I böckerna om UppfinnarJohanna är de  till exempel bara barn – inga vuxna.

5. Boende

Barn lever på många olika sätt – och det behöver också synas i barnlitteraturen.
Några bor på flera platser, andra med en förälder, i bonusfamilj eller i familjehem.
Att visa olika boendeformer i barnböcker hjälper barn att känna igen sig och förstå att det finns många sätt att ha en familj och ett hem.

Frågor att ställa när du analyserar bokhyllan:

  • Finns böcker där huvudpersonen bor på flera platser, till exempel varannan vecka eller varannan helg?

  • Finns böcker där huvudpersonen bor på en plats hela tiden?

  • Finns böcker där huvudpersonen bor i familjehem eller jourhem.

6. Ålder

Vems berättelser får ta plats i barnböckerna? De flesta handlar om barn, men det är viktigt att även vuxna, äldre och generationer tillsammans får synas i berättelserna.
Det skapar igenkänning, empati och förståelse för hela livets olika faser.

Frågor att ställa när du analyserar bokhyllan:

  • Finns böcker med barn eller ungdomar som huvudpersoner?

  • Finns böcker med vuxna som huvudpersoner?

  • Finns böcker med pensionärer eller äldre personer som huvudpersoner?

7. Högtider

Högtider är en naturlig del av barns liv och kultur. I en inkluderande bokhylla behöver många olika traditioner och firanden få plats – både de du känner igen och de som är nya. Att visa olika högtider hjälper barn att förstå världen och se skönheten i olikheter.

Frågor att ställa när du analyserar bokhyllan:

  • Visas högtider som firas i böckerna?

  • Finns högtider som du själv brukar fira?

  • Finns högtider som du inte brukar fira, men som ger barn inblick i andra kulturer och traditioner?

När olika högtider får ta plats i barnlitteraturen blir böckerna både speglar och fönster – de hjälper barn att känna igen sig själva och upptäcka andras sätt att leva.


Steg 2: Strategier för förändring mot en inkluderande bokhylla

När du vet hur nuläget ser ut. Här är tre förslag på strategier för att förändra och skapa en i inkluderande bokhylla. 

1. Ta bort det som begränsar

Om böcker innehåller stereotyper, rasism eller förlegade normer, fundera på om de hör hemma i barnens bokhylla. Det finns många andra berättelser som speglar dagens samhälle.

2. Gör om under läsningen

Byt pronomen, låt hjältar byta kön eller ändra små detaljer i berättelsen när du läser högt.
Små justeringar kan göra stor skillnad – men barn märker snabbt om det inte känns naturligt.

3. Fyll på med nya berättelser

Satsa på böcker som visar mångfald, olika kroppar, kulturer och livssätt.
Det behöver inte ske på en gång – bygg långsamt en representativ och inkluderande bokhylla.

Vill du veta mer?

Vill du ha fler tips på inkluderande barnböcker, representation och normkreativitet?
Följ OLIKA i sociala medier eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.💌

Har du idéer eller önskemål om nya böcker? Mejla oss på info@olika.nu – vi älskar feedback!

Upptäck checklistan för ett inkluderande bemötande

Hur bemöter vi barn på ett sätt som visar respekt, inkludering och trygghet? Med OLIKAs checklista får du konkreta tips och reflektionsfrågor som hjälper dig att skapa trygga och respektfulla miljöer – i förskolan, skolan och hemma.