Vår story
Kan ett förlag vara värderingsdrivet?
När vi släppte våra två första böcker blev det stor debatt. Kunde verkligen ett förlag vara värderingsdrivet? För oss var det svårt att förstå debatten, alla berättelser förmedlar ju värdringar? På vilket sätt blev litteraturen sämre med en tydlig värdegrund? Bär inte alla böcker värderingar? Varför är ojämställda värderingar bättre än jämställda? Vi debatterade i tv, radio och tidningar. Går det att kombinera en tydlig värdegrund med böcker av hög kvalitet? Absolut säger vi!
Professor Lena Kåreland
En bok av stor betydelse var boken Modig och stark - eller ligga lågt av forskaren och professor Lena Kåreland. I den visade hon hur stereotypt flickor och pojkar beskrevs i barnlitteraturen. För oss stod det klart att forskarna länge pekat på de stereotypa könsrollerna i barnböckerna utan att något förlag tagit stafettpinnen. Vi kontaktade Lena och hon läste manus och gav oss värdefull feedback under vårt första år. Hon ville också se en förändring i vad som gavs ut. Lena Kåreland har belönats av Svenska akademien 2011, tilldelades Gulliverpriset 1998 och fått Karin Westman Berg-stipendiet år 2013. Hon är också ledamot i juryn för Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne.
Fler viktiga personer
En annan person som varit viktig för oss är Anna-Clara Tidholm. 2009 skapade vi boken Min familj tillsammans med henne. När hon gick ut i media och sa att det var spännande med ett värderingsstyrt förlag som ville vara med och forma samhället ändrades tonen i debatten. För Anna-Clara Tidholm är en av våra stora och mångfaldigt prisbelönta barnboksskapare och när hon pratar lyssnar många. Vi är så glada för att Anna-Clara delade vår idé om att barnlitteratur och samhället hänger ihop.
Avstamp i forskning
Varje år samlar Barnboksinstitutet ihop alla böcker som ges ut i Sverige och analyserar dem utifrån olika parametrar. Analysen presenteras i mars varje år. Bokprovningen startade 2002 och det blev tydligt hur ojämställt det var, att det var många fler killar i huvudroll än tjejer. Idag ser siffrorna mycket bättre ut, det är typ jämställt och vi hoppas att vi har haft ett litet finger med i den utvecklingen. Vår koppling till forskning löper som en röd tråd genom det vi gör. Vi samarbetar med alltifrån genusforskare till språkforskare och klimatforskare.
Bilderpocket på Pressbyrån
OLIKAs första böcker kom ut som stora bilderpocketar med hål och snöre. Idén var att erbjuda billigare böcker av hög kvalitet i ett lite enklare format som skulle passa bättre att ta med sig på resan. För vuxna fanns ju pocket men för barnen fanns bara hårda pärmar som var tunga och otympliga. Vi ville också att boken skulle kunna hängas upp istället för att ställas in i en hylla, därför knöt vi snöre i alla. En period fanns våra bilderpocketar på alla Pressbyråer i hela Sverige. Fjorton titlar hann kom ut i det här formatet innan vi gick över till hårda pärmar då biblooteken älskar hårda pärmar! Och vi älskar bibliotek.
40 000 böcker till Lindex
Tillsammans med Cattis på CT Marknadskraft tar vi steget ut på marknaden och 40 000 böcker säljs på Lindex och deras 250 butiker. Det kändes stort och nästan omöjligt men vi klarade det! Tack Cattis för att du trodde på oss. Cattis finns inte med oss längre men hon var en otrolig entreprenör och tidigare marknadschef med erfarenhet från stora organisationer som Cloetta. Det är värt allt när någon tror på ens idé!
OLIKA utbildning
På bokmässan 2009 presenterade vi våra böcker, bland annat den som skulle komma att bli en av OLIKAs storsäljare och klassiker, boken Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2. Boken sammanfattade vad OLIKA stod för och varför OLIKA fanns. Idag finns boken översatt till norska, serbiska, spanska, koeranska och engelska. Vi började erbjuda utbildningar till pedagoger, föräldrar och andra vuxna och bokens konkreta tips var uppskattade.
Normkreativ kommunikation
Att ta steget från böcker till kommunikation är inte långt, och ett av våra första uppdrag var för Trafik i Mälardalen. De ville öka intresset för kollektivtrafiken och resultatet blev fem historier om Resa & Robin som publicerades i en av SJ:s tidningar. Vi hjälpte också Gothia Cup med sin kampanj emot sexuella trakasserier, Respect Everybody. Ibland är vi med från start och ibland ger vi en second opinion, allt beroende på vad kunden behöver.
Första barnboken med hen
2012 hände någon väldigt stort: OLIKA lanserade Kivi och Monsterhund, den första barnboken som använde hen som personligt pronomen. Med hen kunde alla vara Kivi, och ingen kunde säga: "Näe, du får inte vara Kivi, för Kivi är hon!" Vi lanserade boken med en debattartikel tillsammans med Professor Karin Milles där vi skrev att svenska språket behövde ett nytt pronomen. Vågorna gick höga i debatten som följde. I efterhand kan vi se att vi var med och förändrade svenska språket. Hurra!
Alla barns berättelser
Vi börjar ge ut en ny form av böcker. Tidigare har vi mest jobbat med författare och illustratörer på ett mer traditionellt sätt. Nu träffar vi barn i skolor och intervjuar dem och skapar berättelser av deras drömmar. Vi intervjuar också till exempel sportstjärnor som Kosovare Asllani och dramatiserar fram skönlitterära berättelser. En mix mellan det journalistiska och det skönlitterära. På det här sättet får vi in berättelser som är autentiska och samtidigt spännande och roliga att läsa.
Världen blir digital
Digitaliseringen ökar, böcker blir content och en ny värld påskyndad av pandemin öppnar sig. Nya förmågor behövs och vi digitaliserar framför allt våra utbildningar men också sagostunder och böcker. Vi tar steget och bygger den här nya sajten där vi satsar ännu mer på att skapa fina erbjudande och inspirera till en jämställd och jämlik värld. Parallellt jobbar vi med att öka närvaron på flera sociala plattformar och tillsammans med unga skapa en hållbar framtid.