Bokhandledning: Piraterna och spökvraket

Vad är det som glittrat på havets botten?

De hittar ett skrin gömd i en vrå, och magiska pärlor så lysande blå. De tar så många pärlor de nånsin kan bära, då ser de plötsligt ett spöke helt nära.
Aj aj, pirater ett spöke vid masten
Skepp ohoj, kamrater Se upp för gasten!

Frågor om samarbete och mod

Olga Os har fastnat i en manets trådiga trassel! För att få loss henne måste piraterna samarbeta. Varför är det viktigt att samarbeta, tror du?

Titta på Tildes och Helles ansiktsuttryck när de får syn på Madame Chings spöke. Vilka känslor tror du de känner? Har du någon gång känt som du tror de känner?

Madame Ching vill att piraterna ska ta med hennes tennskrin och sprida sångerna om hennes äventyr. Varför då, tror du? Är det viktigt att veta vad människor innan oss har gjort? Varför/varför inte?

Madame Ching var också en modig pirat. Vad kan vara bra med att vara modig, tror du? Vad kan vara mindre bra?

Frågor om havet och att ha tråkigt

Piraterna underhåller sig själva genom att sjunga, laga gröt och bryta arm. Vad gör du när du har tråkigt?

Piraterna har hört talats om en skatt långt under vattenytan. En efter en hoppar de ner i vattnet. Tycker du om att bada? Vad är roligt med det? Händer det att du letar efter skatt när du badar?

Havet är stort, och viktigt för att många varelser ska må bra. Vad finns under havets yta? Varför är det viktigt att havet mår bra, tror du?

Piraterna seglar haven och hittar äventyr överallt! Har du varit på ett äventyr någon gång? Vad är roligt med äventyr? Finns det något som kan vara mindre roligt?

Om klimatkrisen

Klimatkrisen är akut och många djur som lever i haven håller på att dö ut. Vi måste hitta nya sätt att förhålla oss till naturen och jorden och förändra vårt levnadssätt. Vad kan vi göra för att hjälpas åt att bromsa klimatkrisen? Prata med barnen vilka bra lösningar som finns. Vad kan ni testa att göra på förskolan? Odla egen mat, bygg insektsbon och släcka lamporna på natten så att fladdermöss och andra djur får det mörker de behöver för att må bra. Genom att prata med barn om miljö och klimat så lägger vi grunder för att tidigt få en relation till naturen. Genom att uppleva den i verkligheten och i litteraturen kan vi lägga grunden för ett sådant band mellan människa och natur, som är avgörande för en hållbar framtid.

Förskolans läroplan

  “Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.” Lpfö 2018