Bokhandledning: Rekord, Fatima!

FRÅGOR OM KÄNSLOR OCH UTMANINGAR

1. Det är viktigt för Fatima att vinna. Är det viktigt för dig? Hur känns det att vinna?

2. Fatima förlorar mot Cosima. Hur känns det för dig att förlora? Har du några knep för att det inte ska bli jobbigt?

3. När Cosima vinner blir Fatima arg och skriker: Fusk. Sedan ångrar hon sig. Har du blivit så arg att du gjort något som du sedan ångrat? Vad hände då?

4. Fatima blev arg snabbt. Men sedan blev hon också glad igen snabbt. Hur är det med dina känslor, kommer de snabbt eller långsamt? Går de över snabbt eller långsamt? Har du vänner som är lika dig, eller olika dig? Hur är det?

5. Fatima tycker att det är svårt att dribbla mellan konerna. Men roligt. Tycker du att något är svårt, men roligt?

6. Shamso berättar att det tog en hel sommar för henne att lära sig kicka med bollen. Har du övat riktigt länge på något? Finns det något som du skulle vilja lära dig och som du skulle kunna öva länge på för att klara?

FRÅGOR OM INTRESSEN, MAT OCH SYSKON

1. Fatima, Ayaan och de andra tycker om att spela fotboll på rasterna i skolan. Vad tycker du om att göra på rasten? Finns det något som du skulle vilja göra, men som du inte gör idag?

2. Fatima vill bli proffs i Paris. Ayaan vill bli president. Varför tror du att de vill bli just det? Vad tror du är bra att kunna om en ska bli president? Vad vill du bli? Vad är det som verkar roligt med det?

3. Fatima gör en cambuulo som både hon och Ayaan tycker är jättegod. Finns det något som du tycker är extra gott att äta? Finns det någon maträtt som någon gör extra bra, tycker du?

4. Fatima och Ayaans föräldrar tycker att de är som syskon. Vad menar de då, tror du? Fatima har syskon, Ayaan har det inte. Vad är det som kan vara bra med att ha syskon? Vad är det som kan vara bra med att inte ha det?

OM ILSKA

Alla människor känner alla sorters känslor. Men beroende av våra genusnormer blir flickor och pojkar ofta bekvämare med olika sorters känslor. För flickor är det mer okej att visa ledsamhet, och mindre okej att vara arga. Ilska är en viktig känsla eftersom den är som ett signalsystem som visar att något är fel och ger styrka att uttrycka det. Dock kan alla barn behöva öva på att uttrycka ilska på sätt som inte går ut över andra, till exempel fysiskt. I böcker finns en tendens att visa ledsna flickor och arga pojkar, därför är det bra att utmana idén om vem som får vara arg med barn som Fatim , som lätt visar ilska.

OM KONSUMTIONSNORMER

Det finns en förväntan om en förmåga att konsumera i samhället, om att ha en viss ekonomisk standard, en så kallad socioekonomisk norm. Det märks
i förväntningar kring sådant som presenter vid avslutningar, hur lätt det är att be alla att bidra med en peng till någon skolaktivitet eller att alla barn har tillgång till surf i en smarttelefon. Det stämmer att en stor grupp i samhället idag har möjlighet att betala sådana saker, och många har mycket mer än så. Men samtidigt ökar klyftorna mellan de som har och de som inte har, och skapar olika förutsättningar
för olika barn. I den här boken ges spegling åt de barn för vilka det inte är självklart att kunna köpa alla saker som en vill ha eller som behövs till en fritidsaktivitet.