Bokhandledning: Uppdrag: Havsodjuret

Havsodjur, troll och jättegäddor!

Ser du en ö ute på havet som inte ska vara där? Det kan innebära faror … om du inte har läst den här boken förstås. Här hittar du nämligen knepen som kan rädda dig!

Frågor om boken

1.Lina får äventyrsknottror på armarna. Finns det något som ger dig äventyrsknottror?

2. Lina kniper ihop ögonen för att slippa se när det blir läskigt. Vad tycker du är läskigt? Finns det något som kan vara bra med läskiga saker?

3. När farmor är i fara känner Lina hur paniken stiger och ögonen tåras. Vad hade du gjort i denna situation om du var Lina?

4. En bra äventyrare, menar Peppar, har “knep, mod och skarpa hjärnor.” Vad innebär det att ha en skarp hjärna?

5. Lina, Peppar och farmor jagas bland annat av trädtroll på sina äventyr. Har du blivit jagad någongång? Vem var det som jagade dig?

6. Jag har äventyrat i fyrtionio år och blivit klämd i många gap, säger farmor. Hur tror du det skulle vara att jobba som äventyrare?

7. Linas farmor lägger till en regel för äventyrare: En äventyrare hjälper alla i knipa. Varför kan det vara viktigt med regler?

8. Det är fem regler i regelboken. Till exempel ska en inte äventyra på tom mage, och så ska en alltid ha en ficklampa i fickan. Omdu skulle lägga till en regel för äbventyre vad skulle det vara?

Vilka äventyrare känner du till?

Ester Blenda Nordström var en äventyrare som levde1891–1948 hon var journalist och författare och Sveriges första undersökande reporter. Hon skrev under signaturen Bansai och har bland annat inspirerat Astrid Lindgren till böckerna om Pippi Långstrump. Hon var med i bondetåget, räddade tusentals svältande i Finland, stred för kvinnors rösträtt och besteg
berg i bland annat Argentina och Chile.

Eva Dicksons hela liv var ett enda stort äventyr. Eva utmanade dåtidens manssamhälle gällande vad kvinnor bör, kan och skall göra. Hon inspirerade också och flyttade gränserna för hela Europa genom att ständigt genomföra nya äventyr. Mest känd är hon för sin 40 dygns långa bilfärd år 1932 från Nairobi
till Stockholm.

Läroplanen för skolan

"Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla och pröva sin identitet och sina uppfattningar i möte och samspel med andra. Undervisningen ska ta tillvara olikheter och mångfald och på så sätt ge eleverna möjlighet att fördjupa sin förståelse för olika sätt att tänka och vara." Lgr rev. 2019