Normalisera genom att inkludera

Normalisera genom att inkludera

Normalisera genom att inkludera

I barnlitteratur finns många exempel på hur vi kan inkludera istället för att fastna i normer som begränsar och hämmar våra barn.

I boken Konrads klänning har hans syster Hedvig fått en fantastiskt vacker, glittrig klänning som Konrad också vill ha. Fokus i boken är inte att Konrad är en kille som vill ha klänning, utan känslorna det väcker att själv inte ha fått något så fint, och hur mormor löser konflikten mellan syskonen genom att rota fram ännu en vacker klänning. 

I boken När vi leker fantiserar huvudpersonen om vad fröken gör när barnen leker. Att fröken är en omhändertagande man med mörk hudfärg är inget som boken fokuserar på, utan det är bara en självklarhet.

Det är viktigt att vi ger barnen en bred ingång och representation av olika förebilder, liksom vilka ord vi använder när vi pratar. Att inkludera och lära barnen att de själva har rätt att välja vem de vill vara, om de vill vara hon, han eller hen, är ett sätt att förebygga och motverka psykisk ohälsa hos barn och unga.

Kom ihåg! Ge barnen många olika berättelser och en bred representation av förebilder!

Lämna kommentar

*Obligatorisk