Cirkular Monday istället för Black Friday!

Cirkular Monday istället för Black Friday!

Cirkular Monday istället för Black Friday!

Den 25 november är det Cirkular Monday, en motreaktion till Black Friday och den konsumtionshets som dagen (och hela veckan) förknippas med. I en mini-intervju med Alexandra Davidsson, co-founder på ClimateHero och kampanjen #CirkularMonday, berättade hon mer om kampanjen och hur du kan haka på och sprida ordet. Tillsammans skapar vi en framtid där vi konsumerar mindre, men bättre!

Hej Alexandra, vem är du?

– Jag är co-founder på ClimateHero och kampanjen #CircularMonday som vi driver. Här jobbar jag med kommunikation och partnerskap, och brinner extra mycket för cirkulär ekonomi och att få fler att bli cirkulenter. 

Berätta om idén bakom Circular monday! Hur jobbar ni med det och varför?

– Idén bakom Circular Monday föddes 2017 som en motreaktion till Black Friday, en dag som symboliserar överkonsumtion och slit-och-släng-mentalitet. Istället vill vi uppmärksamma och främja cirkulära alternativ som bidrar till en mer hållbar konsumtion. Det handlar om att lyfta fram lösningar som återbruk, reparation, uthyrning och återvinning – där resurser stannar i kretsloppet längre.

Vi arbetar med Circular Monday på flera sätt. För det första samlar vi företag, organisationer och individer som erbjuder cirkulära produkter och tjänster, och skapar en plattform där dessa lyfts fram. Vi erbjuder också verktyg för att sprida budskapet i sociala medier, där vi uppmuntrar människor att dela sina cirkulära val, till exempel produkter de reparerat, återanvänt eller köpt second hand. Genom vår hemsida och kampanjer hjälper vi konsumenter att hitta hållbara alternativ och samtidigt inspirera andra.

Varför gör vi detta? För att vi tror att varje val räknas. Cirkulär konsumtion är en av nycklarna till att minska klimatpåverkan och skapa ett samhälle som är mindre beroende av att ständigt utvinna nya resurser. Genom Circular Monday vill vi visa att hållbarhet inte behöver innebära kompromisser med stil, kvalitet eller funktion – det är en win-win både för planeten och för oss människor.

Vi är övertygade om att en rörelse som Circular Monday kan förändra konsumtionsmönster och göra hållbara alternativ tillgängliga och attraktiva för fler. Tillsammans skapar vi en framtid där vi konsumerar mindre, men bättre.

Hur kan vi få fler aktörer att hänga på?

– Sprid ordet och få fler företag, organisationer och influencers att delta i kampanjen, och glöm inte att göra ditt egna social medie-inlägg den 25 nov med hashtaggen #circularmonday. 
Tusen tack, Alexandra, för att vi fick intervjua dig och för det viktiga jobb du gör för klimatet och framtiden!💚

Lämna kommentar

*Obligatorisk