Bokhandledning: Var är pappas skor?

Stövlar, sneakers eller högklackat?

Pappan har olika skor för olika tillfällen. En rolig bok med kurragömma lek som breddar normer för hur pappor kan vara och vem som kan ha vilka skor.

Frågor om att tappa bort saker

I boken kan pappan inte hitta sina skor. Har du tappat bort något någon gång? Hur kändes det? Vad hände?

Barnet hjälper pappan att hitta sina skor. Har du hjälpt någon med något? Vad hände då? Hur kändes det?

Barnet busar med pappan i boken. Vad tror du att pappan tycker om det? Har du busat någon gång? Vad hände då? Finns det bra och mindre bra bus? Vilka bus är inte så bra?

Frågor om skor

I boken har pappan olika skor och kläder för olika tillfällen. Har du olika kläder vid olika tillfällen? Vad är bra med det?

Övning! Prova olika skor. Lägg fram en hög med olika skor: stövlar, gympaskor, klackskor, platåskor, flipflop,stora och små skor. Låt barnen prova skorna och titta på varandra när ni går i de olika skorna. Går ni på olika sätt beroende på vilka skor ni har på er? vad är bra och roligt med de olika skorna?

Om klänning

Kaftan, sarong, kilt, alba, thawb, kandura, dhoti, kolt - kärt barn har många namn. I olika kulturer bär kvinnor och män klänning. Förr i tiden gick både pojkar och flickor klädda i kolt, ett klänningsliknande plagg för barn. Klänningen är ett plagg som väcker känslor, vare sig det är tjejer, killar eller transpersoner som bär dem. En del är rädda för att pojkar som tycker om klänning ska bli homosexuella. Klänning som plagg har inget med förväntad sexualitet att göra. Alla homsexuella män har inte klänning på samma sätt som att alla heterosexuella kvinnor inte har klänning. Det varierar vilka kläder vi gillar. Förskolan ska vara en plats där alla barn ska få känna trygghet och få möjlighet att utforska och utveckla sin identitet i både stort och smått och självklart ska alla barn som vill få testa kjol och klänning.

Förskolans läroplan

  “Förskolan har ett ansvar för att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande. (...) Förskolan ska därför organisera utbildningen så att barnen möts, leker och lär tillsammans, samt prövar och utvecklar sina förmågor och intressen, med samma möjligheter och på lika villkor, oberoende av könstillhörighet.” Lpfö 2018