”När jag fick Kroppens ABC i min hand och såg den så kände jag, för första gången i min 40-åriga karriär, att NU ska vi verkligen jobba med "kroppen"! Jag blev SÅ glad! Vi har utgått från boken, utvecklat(s) och inspirerats hela läsåret, både barnen och vi pedagoger!”
När vi fick dessa ord från en lärare i förskoleklass på en skola i Malmö kan nog alla förstå hur det kändes. Att få fina recensioner är en sak, men att förstå att en skolklass har arbetat ett helt läsår utifrån den bok som vi skapat var väldigt speciellt. Därför vill vi också tipsa om hur det går att arbeta med en bok, både för att få fler barn att älska läsning och för att lyfta viktiga ämnen.
Skolan använde boken både för att lära sig om bokstäver och ord och för att prata om så mycket annat. Genom att arbeta med varje bokstav – ibland på samma tema som boken, ibland på helt egna ämnen – fick barnens fantasi och kreativitet flöda samtidigt som de förstod hur en bok kan läsas på så många sätt. Att det är läsaren som skapar boken, mycket mer än man kanske tror.
Vi skrev Kroppens ABC för att vi saknade en bok som den. Allting började med en kommentar på Facebook. ”Hur ska jag prata med mitt lilla barn om mens” frågade en av oss en dag i ett föräldraforum. Det var innan mens blivit ämne för poddar, sommarprat och böcker och vi ville hitta rätt nivå för små barn, så att vi kunde förklara varför mamma blödde utan att svara på massa frågor som barnen inte ställde. ”Någon borde skriva en barnbok om det” – och varför inte vi?
Flera år och några bebisar senare höll vi den i våra händer, boken som vi slitit med på lediga stunder och redigerade på telefonskärmar medan vi nattade barn. Allt arbete skedde på distans, från Malmö, Linköping och Stockholm. För vi kände ju inte varandra när vi fick idén. Vi träffades en gång för att lära känna varandra och prata ihop oss, sedan skrev var och en för sig. När vi började prata kom vi på att det fanns massor av saker vi tyckte var intressanta för barn som aldrig togs upp i de klassiska faktaböckerna om kroppen. Vi visste också från våra egna barn hur spännande det var med bokstäver, så kombinationen kändes helt rätt. Det var inte helt lätt att hitta rätt ord till varje bokstav, och ännu klurigare blev det kanske när fantastiska illustratören Alaya kopplades in, och skulle komplettera våra ord med bilder. Men slutligen var det såklart Alayas bilder som gjorde boken till vad den är.
Aldrig kunde vi drömma om att den skulle bli en del av vardagen för en hel skolklass under ett år, eller att den skulle få sådan betydelse som en läsare här vittnar om:
”Genom barnboken "Kroppens ABC" kom barnet i kontakt med begreppet queer och uttryckte att "det är ju JAG". Hen introducerades försiktigt för hen redan från start och omfamnade det nu med en enorm lättnad över att hitta ett sätt att beskriva sig själv. Självmordstankarna och viljan att skada sig ebbade ut, barnet vågade söka kontakt med andra barn och fick vänner. Vänner som accepterade hen som just hen och står upp för hen både inför vuxna som felkönar och andra barn.”
/Eva Emmelin, Lina Boozon Ekberg och Linda Madsen